fredag 24 januari 2014

Kost för uthållighet: Äter du som du tränar?

Hur många km har du sprungit hittills i år?  20, 55, 100, 200? Känns tempocykeln du köpte i fjol lite passé, kanske den ska hottas upp med nya aerohjul? Läser du fortfarande, bra! 

Idag lägger väldigt många av oss ner väldigt mycket tid, pengar och har en stark passion för träningen. Inte minst märker jag det i mitt jobb som näringsfysiolog, föreläsare och tränare. Nästan varenda människa jag stöter på är anmäld till minst ett lopp i år. Många tränar också imponerande seriöst och även om man inte presterar på elitnivå så tränar man med nästan samma målinriktning, driv och engagemang som världseliten.

Men många har trots dyr utrustning, avancerade träningsupplägg och 15-20 träningstimmar per vecka en märkligt simpel inställning till vad de stoppar i sig. Vissa verkar till och med sätta stolthet i att de äter skräpmat som återhämtning efter hård träning. Jag hörde på riktigt några medelålders cyklister tidigare i höstas utbrista "Höhöhö, jävligt bra cyklat, nu kan man ta en pizza utan att skämmas". Ok, du har en cykel som kostar fyra månadslöner, visar upp avancerade plottar över pulsvariationen under ditt träningspass och har ägnat fem helger och 30 000 kr senaste året på löpcoachning, träningsläger och nyaste lycrastället men du väljer att äta pizza och öl som återhämtningsmål... Missförstå mig rätt, visst kan man äta pizza ibland och jag gissar att de flesta hade valt att äta något annat men jag tycker att det är synd att så många verkar missa en STOR pusselbit i träningsupplägget... MATEN.


Så vad krävs/vill vi ha av kostupplägget hos en seriöst idrottande människa? 
1. Ge optimal uppladdning inför träningspasset och snabbast möjliga återhämtning efteråt
2. Assistera kroppen i att reparera skador och bygga upp muskler.
3. Stödja immunförsvaret så att du undviker sjukdomar
4. Undvika brister och ge ett optimerat näringsintag
5. Fungera som ett verktyg för att styra träningseffekten
6. Vara hälsosam (du vill ju prestera även i höst och om fem år, eller hur?)

Man kan ju förstås strunta i det och resonera "jag springer för att jag älskar kakor" men om du har målsättningen att prestera bättre i år än förra året och tränar stenhårt för att nå dit så kan faktiskt maten ha en avgörande roll att spela. Är det inte då rimligt att du lägger bara liiite tid och möda på vad du stoppar i dig och varför?

Stay tuned om du vill veta mer...


Inga kommentarer: