måndag 16 juni 2014

Kolhydrater, fett eller protein - vad är bäst?

Följer du någon populär diet? Isåfall har du säkert fått rekommendationer kring om du ska äta mer eller mindre av fett, kolhydrater och proteiner. Inte heller om du följer de officiella kostråden från livsmedelsverket kommer du undan. Även där får du veta hur mycket kolhydrater, fett och protein du ska äta för att vara hälsosam. Finns det då några vetenskapliga belägg för att den ena eller andra fördelningen mellan fett/kh/prot skulle vara den bästa för vår hälsa. Det korta svaret är NEJ. Man kan i olika studier se olika effekter av att förändra fördelningen men det finns ingen sammantagen vetenskaplig konsensus som säger att vi mår bäst av att äta med någon speciell fördelning. Tittar vi oss omkring i världen och letar reda på de friskaste befolkningsgrupperna i världen ser man också att energifördelningen skiljer sig åt enormt beroende på var i världen  man bor. Har vi kanske de senaste 10-20 åren ägnat oss åt att debattera helt fel saker när det kommer till kost? Jag tror det.

"Men man blir mycket mättare av mer fett"

Ibland hör jag i kostdiskussioner att man säger att kolhydrater mättar bättre eller sämre än fett eller protein. Min motfråga blir då alltid - "vilka LIVSMEDEL menar du när du säger kolhydrater, fett och protein?". Det är nämligen enorm skillad på att jämföra mättnadseffekten av socker och tomater som båda två är kolhydratkällor. Samma sak gäller de hundratals andra olika kolhydratrika, fettrika och proteinrika livsmedel vi hittar i mataffären. Även för flera andra saker än mättnad är indelningen kolhydrater, fett, och protein ett dumt sätt att "klassa" livsmedel. Hälsoeffekterna av blåbär är till exempel helt annorlunda än de för vetemjöl eller socker. I vissa sammanhang, som vid träning på hög nivå, kan fördelningen av kolhydrater, fett och protein vara avgörande men för grundläggande behov och hälsa hos gemene man säger andelen fett/kh/prot ungefär lika mycket om ett livsmedel som färgen säger om en bil. De riktigt intressanta effekterna av maten hittar vi när vi tittar lite djupare (se mitt tidigare inlägg - vad kostdebatten helt missat)

En annan sak man lätt missar när man delar in livsmedel på kh/fett/prot är att många "kolhydratrika" livsmedel samtidigt är ganska proteinrika. Säger jag "havregryn" tänker de flesta "kolhydrater" och tänker inte på att havregryn också innehåller mer protein än vad keso eller kvarg gör vilka många ser som fantastiaka proteinkällor.

Vill man åstadkomma något speciellt med kosten kan man ibland vinna på att titta på mängden och fördelningen mellan kolhydrater, fett och protein men glöm inte att se bortom det för det är där den riktigt spännade "matmagin" finns.

Inga kommentarer: