måndag 22 september 2014

Det som inte är David!



Jag läste för över ett år sedan ett blogginlägg av min gamla simmarkompis och numera grymt duktiga triatleten Mikael Sahlberg som följt med mig sedan dess. Titeln på inlägget var "Jakten på David". Inlägget knöt förutom av den uppenbara anledningen an till mig på flera sätt och just nu känns det som att budskapet verkligen känns "på riktigt" för mig såväl privat, yrkesmässigt och i min träning.


Vad är David?
David syftar i detta fall inte på mig utan på legenden kring Michelangelos Davidstaty i Florens. Enligt sägnen ska en liten pojke ha stått framför statyn och frågat Michelangelo hur han lyckats få fram en sån fantastisk och fulländad staty ur ett enda stort marmorblock. Michelangelo svarade då att det var enkelt "jag tog bara bort det som inte var David". Davidstatyn fungerar som en metafor för vad som krävs för att åstadkomma fulländning. Vad måste jag göra för att nå mitt mål? Inom coachning pratar man mycket om att definiera hinder. Många av oss försöker nå målet genom att helt enkelt anstränga oss mer, bortse från det som håller oss tillbaka och bara öka insatserna mer ju större motståndet blir. Det fungerar ofta en tid men effekten blir att så fort vi släpper trycket kommer verkligheten över oss med full kraft och vi tar lika många steg tillbaka som vi just tagit framåt. En effektivare modell är oftare att försöka definiera vad det är som står mellan oss och vårt mål, vad är det för saker som står för hindret och motståndet. Det kan vara praktiska hinder, sociala eller känslomässiga. Kan jag minska hindren att nå målet krävs det bara små insatser eftersom det inte är lika mycket som håller mig tillbaka. Hindren och motståndet är på så sätt samma sak som "det som inte är David".

Vad är inte David

Jag frågar mig därför just nu vad som är David, hur ser mitt marmorblock ut och vad ska jag ta bort för att få fram den fulländade David. Jag har flera saker som är viktiga i mitt liv och saker jag vill uppnå och jag är fast besluten att alla de sakerna bara ska innehålla "David".


Att ha maximalt med tid för familjen är absolut David, att lägga tid på tidsödande, oviktiga om än kul saker är INTE David. Att äta saker som ger maximal hälsa, en högpresterande kropp och möjlighet att kunna utvecklas i min träning är David, att äta saker för att få kortsiktig njutning på fel sätt är INTE David. Att planera jobbet maximalt effektivt, sålla bland samarbeten och våga ta för mig yrkesmässigt är David, att lägga tid på fel saker, inleda samarbeten som leder fel eller att ha oavslutade projekt är INTE David. Att sätta en långsiktig, genomtänkt plan för min idrottsliga utveckling det kommande året som kreativt utnyttjar de möjligheter till maximal träning min jobbplanering, familjeliv och tillvaro ger ÄR David. Att skjuta på träningen på grund av hög arbetsbelastning eller mycket på gång hemma är INTE David.




Detta synsätt knyter an djupare för mig än andra sätt att motivera mig har gjort och jag märker redan att jag fått en helt annan disciplin kring såväl jobb, träning, familj och alla de målsättningar jag har och saker jag vill göra. Det är extremt pretentiöst och kanske låter mer asketiskt än vad det egentligen måste vara och just nu är det exakt vad jag behöver.

Över och ut!


Inga kommentarer: