torsdag 18 september 2014

Hälsosam varadag - gör det möjligt!

Jag gästbloggar sedan en tid tillbaka på "Barnens resebyrå" www.piggehlin.se. Under höstlovet vecka 44 åker jag med barnens resebyrå på temaresan "friska familjen" till Side i Turkiet. Om du redan nu känner att sommaren gått lite för fort och vill ha lite mer solljus, kika in på Piggehlin.se, ta med familjen och åk till Turkiet! Det blir en vecka med sol, bad, föreläsningar av bland andra mig och dessutom en massa kul aktiviteter för hela familjen. Här följer mitt senaste blogginlägg som också ligger på Piggehlin.se. Mer av denna typ av tips i lite mer detalj blir det när du följer med vecka 44.

HÄLSOSAM VARDAG – är möjligt!

När vardagen med jobb, skola och dagis nu är här igen med alla rutiner – väcka barn, ordna frukost, se till att alla har rätt kläder på rätt kroppsdelar, skjutsa till förskola och skola, ta sig till jobb med allt vad det innebär, hämta barn, handla mat, laga mat, aktiviteter för barnen, äta middag, städa, tvätta och ordna hemma, duscha barnen, borsta tänder, läsa godnattsaga och se till att barnen somnar utan att själv somna på kuppen….
2999352366
Då kan det svårt att hitta platsen att planera in hälsosamma beteenden för sig själv som individ (inte bara förälder) och för resten av familjen. Det är lätt att snabba lösningar i matlagningen får ersätta vällagad mat, att träningen får stå tillbaka för en stunds skön avslappning i TV-soffan på kvällen och att samvaron med partnern begränsas till tvätthögar, planering av barnkalas och huvudbry över att kylskåpet gått sönder just som garantitiden gått ut.
För att kunna motivera dig att välja hälsosamma beteenden för dig själv och resten av familjen krävs därför ofta en liten ansträngning, men lugn, det har du igen väldigt snart!
Stressad pappa
Så hur får du då vardagen att gå ihop samtidigt som du ska ha tid till att träna och laga bra mat? Här följer ett gäng tips som kan hjälpa på traven.

1. Prioritera!

Det kan låta hur pretto som helst men det ligger faktiskt en hel del i det. Du kan antingen välja att lägga tid på att ta hand om dig själv idag, eller så får du lägga väldigt mycket tid på att må dåligt i framtiden. Det är inte heller ett nollsummespel, alltså den tid du prioriterar på träning och matlagning har du igen eftersom du blir piggare, gladare, sover bättre och blir på alla sätt mer effektiv och användbar, både på jobbet och hemma.
imagesdoctor

2. Planera!

Även detta kan låta som en  urvattnad floskel men många saker som låter bra… är det också. Planering kan vara ett av de tråkigaste ord jag känner till men det är också sjukt användbart.
För att få veckans mat, träning och familjeliv att fungera lite smärtfriare krävs bara 20 minuters planering en gång i veckan. Har du inte en, köp en väggalmanacka (nej det funkar inte lika bra i telefonen!). Där kan alla se vad som kommer hända under veckan och du och din partner kan till exempel planera in era träningspass under veckan så att det fungerar (morgonträning medan partnern ordnar med frukost och påklädning av barn är till exempel en fantastisk lyx).
Använd de 20 minuterna på söndagskvällen till att planera.
* Vad som ska hända under veckan.
* Vad ska vi äta till frukost och middag, vad finns hemma och vad behöver köpas – skriv inköpslista.
* Hur, var, när ska ni träna –  planera i almanackan.

start2_almanacka

3. Hälsosam matlagning som spar tid – gör egna halvfabrikat

Halvfabkrikat som korv, färdiga köttbullar och liknande som man kan köpa i affären är nästan utan undantag skräp. Men genom att då och då lägga en liten extra stund i köket kan du spara massor med tid och samtidigt äta fantastiskt hälsosamt.
Detta restauranginspirerade tips fick jag från den fantastiskt duktiga hälsokocken Jacob Wismar (www.wismar.nu). Om ni ska äta kyckling till middag, gör då inte i ordning 400 gram så att det precis räcker till middagen, tillaga istället 3-4 kg på en gång. Tillaga det gärna helt rent, bara kyckling/fisk/kött eller vad det kan vara, uppskuret och in på en plåt i ugnen.
Det tar marginellt längre tid att tillaga men du får 10 gånger så mycket. Köp Zip-lock-påsar i affären och frys in maten i portionsstorlekar i frysen. Vill man verkligen spara tid, lägg 2-3 timmar en söndagseftermiddag och gör likadant med såväl kyckling, lax, vit fisk, kött mm (har du en varmluftsugn, kör flera plåtar ovanpå varandra i ugnen). Frigör några fack i frysen först  så är det bara att stapla portionspåsar till bredden i frysfacken.
Vill du underlätta ännu mer, dra samtidigt igång kastruller på spisen och koka svart, rött och vitt råris, quinoa, mathavre mm och frys även in dessa i lagom stora portioner. På detta sätt behöver du när du kommer hem bara ta fram ett par påsar ur frysen, tina i micron, smaksätta med någon god krydda och servera med färska grönsaker.
Tiden du lägger i köket en söndag i månaden gör att du med ett par timmars jobb har färdig mat på en kvart resten av månaden. Vill man sedan någon kväll laga mat enligt konstens alla regler kan man alltid göra det men du behöver aldrig stressa för att få fram bra mat en regnig tisdag i november.
Lycka till!

Inga kommentarer: