måndag 27 april 2015

Hälsa i ett äggskal!




Jag hade för ett par dagar sedan en diskussion med en äldre bekant som har diabetes. Han hade av sin läkare fått höra att han skulle vara försiktig med ägg eftersom de är rika på kolesterol och frågade mig om det verkligen kunde stämma, "Ägg ska ju vara så nyttigt har man ju hört". Jag blev något förvånad att han utan vidare fått rådet att undvika ägg, dels för att mannen i fråga har fullt normala blodfettsvärden trots sin diabetes och dels för att forskningen i många år ganska tydligt visat att det inte finns någon tydlig koppling mellan kolesterol i maten och våra blodfetter. Så hur är det då? Är ägg ett bra eller ett dåligt livsmedel för personer med diabetes och andra metabola sjukdomar?

Till att börja med finns det ett antal saker som talar för äggets förträfflighet som livsmedel.
-Ägg är proteinrikt och mättar väldigt bra i förhållande till sitt kaloriinnehåll och kombinationen protein och fett i rätt balans verkar vara  viktigt för mättnaden. Diabetiker är ofta överviktiga och om något är viktigt för överviktiga diabetiker så är det viktnedgång. Att då fokusera på livsmedel som mättar är att något bra! Äter man mer av sådant som mättar utan att höja blodsockret tar man också utrymme från saker med sämre effekter på hälsan och hanteringen av diabetes.

-Ägg kan hjälpa till att balansera blodsockret efter en måltid. Äggets fett- och proteinmix gör att maten stannar i magsäcken längre och gör att även de kolhydrater man eventeullt äter i samma måltid når blodet långsammare. För en diabetiker är det något bra!

- Ägg är rika på D-vitamin vilket forskning visar kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdom och eventuellt ha positiva effekter vid diabetes.

Så tillbaka till frågan om kolesterol... Förr trodde man att högt intag av kolesterol i maten ökade mängden kolesterol i blodet och att det i sin tur skulle ha negativa effekter på hjärt- och kärlhälsan. Här var det egentligen frågan om tidig okunskap och begreppsförvirring. Kroppen tillverkar själv kolesterol i levern eftersom det behövs för en lång rad livsviktiga processer. Kolesterol fungerar som byggsten till D-vitamin, manligt och kvinnligt könshormon, ingår i våra cellers uppbyggnad och andra spännande saker. Äter du kolesterol i maten kommer kroppens egen produktion av kolesterol att minska. Det innebär i praktiken att du skulle behöva äta i storleksordningen 10 ägg om dagen för att genom kosten matcha kroppens egen kolesterolproduktion så redan där är sannolikheten låg att ägg skulle kunna påverka negativt.

Sen kommer begreppsförvirringen. Alla har väl hört talas om "gott" och "ont" kolesterol? Dessa uttryck är väldigt missvisande eftersom kolesterol bara är en av flera ämnen som ingår. Det man menar är blodfettspartiklar som kallas HDL (gott kolesterol) och LDL (ont kolesterol). Dessa partiklar består av proteiner, fetter OCH kolesterol. Kolsterol är alltså ETT ämne och i sig varken bra eller dåligt. Det är istället hur dessa blodfettspartiklar är sammansatta och i vilken mängd de finns som avgör om de är bra eller dåliga för vår kärlhälsa. LDL-partiklar blir faktiskt som mest farliga när de tankas fulla med fett och blir större och "fluffigare" (VLDL), proteinstrukturen förändras i dem samtidigt som mängden kolesterol i dem minskar. Det ondaste av det onda "kolesterolet" innehåller alltså inte så mycket kolesterol...

I en helt färsk studie publicerad i februari i år gav man diabetiker en kost med antingen två ägg om dagen eller mindre än två ägg i veckan och jämförde hur de två gruppernas olika blodvärden förändrades. Resultatet.... Ingenting förändrades hos någon av grupperna, varken blodfetter eller blodsockerkontroll blev vare sig bättre eller sämre. Enda tydliga skillnaden var att gruppen som åt två ägg till frukost varje dag rapporterade avsevärt större mättnadskänslor efter frukosten än vad låg-ägg-gruppen gjorde. Forskarnas slutsats var att ägg är ett helt säkert livsmedel för diabetiker och kan användas för att skapa ökad mättnad och därigenom underlätta viktnedgång hos patienterna.


1.Fuller et al. Am J Clin Nutr 2015 101: 4 705-713
The effect of a high-egg diet on cardiovascular risk factors in people with type 2 diabetes: the Diabetes and Egg (DIABEGG) study—a 3-mo randomized controlled trial

Inga kommentarer: